Kontenery morskie to fundament współczesnej logistyki i magazynowania. Ich konstrukcja musi sprostać ekstremalnym warunkom atmosferycznym, długim trasom transportowym, jak również intensywnemu użytkowaniu. Właśnie dlatego do ich budowy stosuje się wytrzymałe materiały, które zapewniają trwałość, szczelność oraz bezpieczeństwo przechowywanych ładunków. Jakie materiały wykorzystuje się do produkcji kontenerów morskich i jakie mają one znaczenie dla ich funkcjonalności?
Stal kortenowska – serce konstrukcji
Większość kontenerów morskich jest wykonana ze stali kortenowskiej, która wyróżnia się zwiększoną odpornością na korozję. Jest to specjalny stop, w którego skład wchodzą przede wszystkim:
- żelazo – podstawowy składnik stali, nadający jej wytrzymałość,
- miedź – zwiększa odporność na korozję,
- chrom – wzmacnia ochronę przed rdzą,
- nikiel – poprawia trwałość i odporność na wysokie temperatury,
- fosfor – dodatkowo podnosi odporność na warunki atmosferyczne.
Bardzo ważną zaletą stali kortenowskiej jest to, że w kontakcie z wilgocią i powietrzem na jej powierzchni tworzy się warstwa ochronna patyny, która skutecznie zapobiega dalszej korozji. Dzięki temu kontenery morskie mogą przetrwać nawet kilkadziesiąt lat bez konieczności ciągłego malowania i konserwacji.
Podłoga ze sklejki, farba ochronna i uszczelnienia
Podłoga w kontenerach morskich jest wykonana z grubej sklejki (zazwyczaj o grubości 28 mm), często wzmacnianej żywicą antypoślizgową. Dzięki temu kontenery zapewniają stabilne i mocne podłoże, które wytrzymuje ciężkie ładunki oraz intensywną eksploatację w warunkach transportowych czy magazynowych. Natomiast dodatkową ochronę przed czynnikami środowiskowymi zapewnia malowanie specjalną powłoką ochronną, zabezpieczającą przed korozją. Zastosowane oprócz tego uszczelnienia i spawy gwarantują pełną szczelność, chroniąc wnętrze przed deszczem, śniegiem, pyłem lub wilgocią.
Dlaczego kontenery mają właśnie taką budowę?
Można sobie wyobrazić kontenery wykonane z alternatywnych materiałów, ale miałyby one istotne wady:
- aluminium – lekkie, ale mniej wytrzymałe i podatne na odkształcenia,
- zwykła stal ocynkowana – łatwo rdzewieje, a do tego wymaga częstej konserwacji,
- tworzywa sztuczne – lekkie, ale podatne na uszkodzenia i mało odporne na ogień,
- drewno – nietrwałe, wrażliwe na warunki atmosferyczne, w kontakcie z ogniem jest niemal bez szans.
Dlatego właśnie to stal kortenowska pozostaje najlepszym materiałem do budowy kontenerów morskich, zapewniając idealne połączenie wytrzymałości, szczelności i długowieczności.
Magazyn kontenerowy: Warszawa
Chociaż kontenery morskie zostały zaprojektowane z myślą o transporcie dalekobieżnym, to ich solidna konstrukcja sprawia, że doskonale sprawdzają się również jako magazyny self-storage. W przeciwieństwie do lekkich blaszaków kontenery morskie są w pełni szczelne – przechowywane w nich przedmioty są chronione przed wilgocią, kurzem i zmiennymi warunkami pogodowymi. Gruba stal kortenowska zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa, uniemożliwiając łatwe sforsowanie ścian czy drzwi. W Blue-Storage w Warszawie korzystamy wyłącznie z kontenerów morskich, zapewniając Klientom najwyższy standard przechowywania. Skontaktuj się z nami, jeśli interesuje Cię wynajem powierzchni magazynowej w postaci kontenera morskiego!